Oslogeek.no

Trikk i Akersgata, 1906.

Trikkorama fortsetter! Vi befinner oss fortsatt i Akersgata, men denne gangen beveger vi oss mot Hammersborg. Året er 1906, og vi ser Grønntrikken på vei mot Sagene. Hammersborg er i dag åsted for mange viktige bygninger i Oslo, men det kunne vært mange flere. ⁣

Linjen mot Sagene åpnet den 24. November 1899, og gikk først fra Wessels plass ved Stortinget til Sagene kirke. I 1914 ble denne linjen forlenget til Torshov, og to år etterpå ble den tilknyttet Grünerløkka-Torshov-linjen ned mot sentrum. Denne linjen ble kalt Sagene ring. ⁣

Trikketraséen fra sentrum til Sagene ble nedlagt i 1966 og erstattet av 37-bussen. Før terrorangrepet 22. juli 2011 gikk bussen langs Akersgata inn til Grensen. Denne delen ble avsperret etter angrepet, og bussen har siden kjørt gjennom tunnelen under Regjeringskvartalet. Trikke-tilbudet mellom Sagene og Torshov varte helt til 1998. ⁣

Trefoldighetskirken ble innviet i 1858 etter tegninger av arkitekt Alexis de Chateauneuf, men med Wilhelm von Hanno som utførende arkitekt. Den nygotiske kirken lå tidligere høyt i terrenget på Hammersborghøyden, men senere ombygninger omkring har gitt den et mindre ruvende preg. Flere kjente personer har blitt begravet fra Trefoldighetskirken, blant andre Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson og Anne Cath. Vestly. ⁣

Hammersborg var på begynnelsen av 1800-tallet tiltenkt som beliggenhet for flere viktige bygninger, blant annet Slottet, universitetet og Stortinget. Disse planene ble endret da slottsarkitekt Linstow la fram sin plan for Karl Johans gate i 1838. I 1897 var den en arkitektkonkurranse for rådhus på Hammersborg, som ble vunnet av Bredo Greve. Dette skulle ligge der gamle Deichmanske hovedbiblioteket ligger i dag, men heller ikke disse planene ble noe av. Skisse av denne bygningen kan sees i story.⁣

Nasjonalteater og statsministerbolig ble også planlagt på Hammersborg. Her begynte man faktisk med sprengningsarbeider, men Kristianiakrakket i 1899 satte en stopper for også disse planene. Gamle Deichmanske stod ferdig på høyden i 1933. ⁣

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email