I dag tar vi turen opp til trafikknutepunktet Majorstukrysset. Vi står på trappene til Majorstuhuset og retter blikket sørvestover langs Kirkeveien.
Før murgårdene ble oppført her på slutten av 1800-tallet var dette området en del av Samsonløkken hvor det på 1870-tallet var en liten trehusby bestående av sju hus som ble oppført i hui og hast før murtvangen kom til området med byutvidelsen i 1878. Husene ble revet utover 1900-tallet, og i dag står ingen igjen.
Den mest iøynefallende forskjellen mellom det gamle og nye bildet er at bygget i midten av bildet med hjørnetårnet, Majorstuveien 38, ikke finns lenger. Gården fra 1890-tallet ble for det meste revet i løpet av kun én aprilnatt i 1963 og erstattet med dagens bygg fra 1964. Den gamle gården huset blant annet kontorer for Kristiania Elektriske Sporvei, som i 1894 åpnet Nordens første elektriske sporveislinje, Briskebylinjen, fra Jernbanetorget til Majorstua.
En av årsakene til at rivingen av bygningen ble godkjent var at det utskutte hjørnet skapte en flaskehals langs Kirkeveien. Det nye bygget ble trukket lenger tilbake fra gata i linje med resten av gårdene i kvartalet, og dermed ble trafikkforholdene lettet.